De Ha Giang motorloop: een spectaculair avontuur!

25 juli 2019 - Ha Giang, Vietnam

Met de motor over hoge bergtoppen, langs onwerkelijk diepe kloven en door groene valleien, dat is de Ha Giang Motorbike Loop! Tijdens mijn reis heb ik al meerdere scootertochten gedaan, maar zo spectaculair was het landschap nog niet eerder. In deze toffe omgeving is het lastig om je ogen op de weg te houden, maar met al dat gekronkel en de steile hellingen is dat wel een must!

Deze motortocht neemt je mee langs de letterlijke en figuurlijke hoogtepunten van de provincie Ha Giang. Dit is één van de armste provincies van Vietnam en in dit bergachtige gebied vind je nog diverse bergvolkeren en leven mensen echt van de natuur. De steile, groene bergen en valleien zijn een lust voor het oog. In de dorpen zie je hoe hard het leven is in deze rauwe natuur. Overal waar het maar kan worden gewassen verbouwd en zelfs op de steilste, hoge hellingen zie je mensen aan het werk. Ook brengt de route je langs fantastische uitzichtpunten waar je – zelfs met zonnig weer en 30 graden – echt even kippenvel van krijgt.

In de bus vanuit Sapa naar Ha Giang hadden we nog vier andere nederlanders ontmoet. Deze verbleven in hetzelfde hostel en we besloten dezelfde Homestays te boeken om zo de hele route samen te kunnen rijden.De route deelden we op in vier dagen. Tijdens elke dag rijdt je ongeveer 100 kilometer waarna je na vier dagen je startpunt weer bereikt. De eerste dag reden we vanuit Ha Giang naar Yen Minh. Dit is het makkelijkste stuk van de route en dit is dan ook wel zo fijn want ik had nog nooit eerder op een handgeschakelde motor gereden, laat staan met iemand achterop (Marleen).

Ookal was het mijn eerste keer op een handgeschakelde motor: het ging mij erg goed af. Na een aantal uur begrijp je hoe alles werkt en rijd je er zo vandoor. Na een volle dag rijden over de nog makkelijke wegen kwamen we dan aan in ons eerste homestay. Elke avond kom je aan in een Homestay dat je van tevoren geboekt hebt. Deze homestays zijn speciaal gebouwd voor de loop en worden zo draaiende gehouden door de toeristen.

Op dag twee reden we vanuit Yen Minh richting Dong Van. Tijdens deze dag begonnen de uitzichten iets spectaculairder te worden en werden de wegen wat lastiger om te berijden, belangrijk dus om de kop erbij te houden. Na een korte stop op een prachtig uitzichtpunt besloot ik voorop te rijden. Een aantal meter nadat ik weer op mijn motor was gestapt merkte ik echter gelijk al dat er iets niet goed zat. Kut: lekke band. Als groep hadden we domweg al geconcludeerd dat dit wel een van de meest onhandige plaatsen was om een lekke band te krijgen maar niets was minder waar. De lokale mensen stopten voor ons en hielpen ons naar de dichtsbijzijnde reparatieshop. Hier zette een handige Vietnamees een nieuw binnenbandje voor mij erin, binnen 10 minuten. Vragen over hoeveel ik moest afrekenen? Wel geteld 2 euro en 40 cent.

Ook op dag drie en vier hebben we soortgelijke problemen gehad maar hoe vaker we tegenslag kregen hoe assertiever we er mee omgingen. Inmiddels wisten we namelijk wel dat er ergens om de hoek weer zo’n handige Vietnamees zat die voor een prikkie je band repareert.

Dag drie bedroeg weer een tocht  van rond de 100 kilometer waarna we savonds aan zouden komen in Du Gia om vanuit daar de dag erop door te rijden naar het startpunt Ha Giang.

De route die vanuit Ha Giang begint neemt je mee langs de mooiste uitzichten die ik ooit gezien heb. Ook de ervaring van het motorrijden was voor mij nieuw en alles bij elkaar opgeteld is dit een ervaring die hoog in mijn top 10 reismomentjes staat hihi. In het fotoalbum ‘’Ha Giang Motorloop’’ is te zien langs wat voor toffe uitzichten en beangstigende afgronden we reden.

Na deze fantastische ervaring was het tijd om onze nederlandse vrienden gedag te zeggen en onze weg te vervolgen richting Cat Ba; een eiland in Halong Bay.

1. Christina:
    25 juli 2019
    Geweldig avontuur! En die ravijnen ... knap gedaan, ook props voor Marleen die je achterop niet fijngeknepen heeft 😀
    Wat een betoverend mooie omgeving zeg.
    Veel plezier bij de voortzetting van jullie mooie reis! Dikke kus voor jullie twee 😘😘
  2. Christina:
    Ps mooie foto’s! 😘
  3. Astrid:
    25 juli 2019
    Wat een heerijk verhaal achteraf:) Zoals Marleen altijd zegt :Mam het is beter dat je niet alles vooraf weet! Mooie foto's en belevenissen van twee mooie mensen,die genieten van elkaar in een super omgeving. En zo fijn dat ik mee kan genieten. Heerlijk, een dikke kus voor jullie.