Cat Ba & Ninh Binh

1 augustus 2019 - Cat Ba Island, Vietnam

De snelste optie om uit Ha giang naar Cat Ba te gaan was met een nachtbus. Voor mij (marleen) niet de meest fijne optie omdat ik slecht slaap in vervoersmiddelen. Toch was dit de beste manier, ookal was het een rit van 12 uren in de bus. Ha giang is gelegen in het noorden en Cat Ba is een eiland wat veel meer in het zuiden gelegen is. Veel toeristen verblijven in Halong Bay, daarom hebben wij gekozen om naar Cat Ba te gaan met iets minder toeristen en de natuur is ook mooier. Met een baby, hond en iemand die 12 uur lang keihard aan het snurken was, kwamen we slechts met 3/4 uur slaap uit de bus. Gelukkig konden we na een halfuurtje wachten in onze hotelkamer en hebben we nog even kunnen slapen. Vervolgens gingen we het eiland maar eens verkennen op de scooter. Het eiland was niet extreem groot maar het heeft een prachtige natuur en met zulke hoge temperaturen is de wind op de scooter precies wat je nodig hebt. Na 2 uren rijden hadden we het hele eiland rondgereden. Na een dikke hamburger zijn we weer even gaan powernappen. In de avond hebben we de tour voor de dag daarna geboekt en zijn we biertjes gaan doen met een Nederlandse jongen die we hebben ontmoet tijdens de Ha giang loop. Op tijd naar bed, want om 8 uur begon onze Halong Bay tour. We gingen eerst met een bus naar de boot. Op deze boot brachten wij een groot deel van de dag door. Halong bay bestaat uit 500 eilandjes, hierdoor was het prachtig om tussen alle eilandjes door te varen. De meeste eilandjes daarvan zijn onbewoond. Tijdens de eerste stop gingen we langs een floating house, dit was indrukwekkend omdat deze huisjes dus echt midden op het water zijn zonder land in de buurt. Ook is er onder elk floating house een visnet waar een vis wordt ingehouden en gevoerd. Deze vis was 18 jaar oud en 2,5 meter lang en woog 300 kilo. Ze geloven dat deze vis hun beschermt en dat deze geluk brengt. Bij de tweede stop gingen de kajaks het water in. Stijn en ik gingen samen in een kajak, voor Stijn was het belangrijk om vooraan te blijven ookal was het geen wedstrijd. Helaas moest ik er toch aan geloven en werd het meer inspannen dan ontspannen. Vervolgens gingen we lunchen op de boot en gingen we naar een onbewoond eilandje waar je kon zwemmen, zonnen en kajakken. Dit was het einde van de tour en wij keerden weer terug naar Cat Ba. De Nederlanders die we hadden ontmoet waren inmiddels ook aangekomen en daar hebben we de avond mee doorgebracht wat eindigde in een karaokebar. Dit is namelijk wel iets wat je gedaan moet hebben als je in Vietnam bent. Het zit hier vol met karaokebars en iedereen doet dit dan ook hier. Het hoort bij elk feest wat wordt georganiseerd, zelfs bij bruiloften staat iedereen te zingen. De volgende dag zijn we met de bus vertrokken naar Ninh Binh dit ligt ten westen van Hanoi. De busrit vanaf Cat Ba was 5 uren dus zeker te overzien na die lange busritten die we gewend waren. We kwamen voor 1 nachtje naar Ninh Binh omdat we graag wat sneller door wilden naar het zuiden. Wij hebben de volgende dag een boottochtje gemaakt door de rivier die door Ninh Binh loopt. Erg touristisch maar zeker de moeite waard om gedaan te hebben. In de avond gingen we richting het treinstation om de nachttrein te pakken naar Hue. Deze treinrit is 11 uren. Wij hebben na onze slechte ervaring met de goedkoopste optie in indonesie gekozen voor de duurste optie. Hierbij slaap je in een kamer met 3 anderen, er zijn 2 stapelbedden en dit waren bij ons 2 andere backpackers uit Engeland. Dus na even kletsen gingen we slapen en werden we om 8:30 wakker en een uur daarna kwamen we aan in Hue. Top ervaring!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Christina:
    1 augustus 2019
    Prachtig verhaal. Zo’n vis ... bijzonder hoor bij die huisjes. Mooi om te zien lijkt me.
    Succes bij verdere busritten 😜
    Dikke tuut!
  2. Astrid:
    1 augustus 2019
    Ook bij jullie beter weer in het zuiden:) mooie belevenissen die gepaard gaan met mooie ontmoetingen! Zelfs van naaste (ex) familie! Daar heb je meer tijd voor elkaar dan in Groningen blijkt wel weer. Veel plezier toppertjes,xmam
  3. Han:
    1 augustus 2019
    Ha Stijn en Marleen, weer een mooi verhaal van jullie reis. De culturele componenten lijken erg mooi. Kun je wat vertellen over bevolking, eten, drinken, verdiensten, beroepen? anders maar een keer bij een kop koffie in Goutum . hartelijks, SIjtske en Han
  4. Arjen:
    3 augustus 2019
    Mooi verhaal, slapen is een ‘dingetje’ met meerdere mensen, weer fijn om te lezen!
  5. Tineke:
    5 augustus 2019
    Mooie ervaringen! Een 2,5 meter grote vis. Tjonge wat een ding zeg. Wat voeren ze die vis?
    Veel plezier nog!
    xxx Tineke