Panglao, Sirgao & Coron, Ultiem genot in de Philips!

12 juni 2019 - Coron, Filipijnen

Na gearriveerd te zijn in panglao was het eindelijk even tijd om tot rust te komen van de vele indrukken van de week ervoor. Ook vanwege het feit dat ik de dag na aankomst in Panglao door zou reizen richting Sirgao (een reistijd van 27 uur) leek het me prettig om twee rustige dagen te beleven aan het strand. Samen met een jongen uit mijn hostel zijn we beide dagen naar het strand gegaan en na wat gepraat bleek deze jongen ook van hardlopen te houden. Een local vertelde ons vervolgens dat dat van de ene pier van het strand naar de andere precies 1km bedraagt. samen hebben we beide dagen 8km gerend in de volle zon (doe ik nooit weer haha) om daarna een verfrissende duik in de oceaan te nomen; hoe verfrissend je water van 33 graden ook kan noemen...

Vanuit panglao ben ik dinsdag begonnen aan een lange trip ringting sirgao. Dit deed ik samen met Andy, de jongen die ik al eerder had ontmoet, Roman, en David. Roman en David  (uit Zwitserland) had ik samen met Andy de eerste reisdag in Cebu al ontmoet tijdens onze reis richting Sirgao zijn we weer samen gekomen. In het vooruitzicht stond een 27 uur durende reis waarbij we gebruik zouden maken van onder andere nachtboot, tricycle (gebruikelijke voertuig hier in de Filipijnen), scooter, en bus. Helemaal gaar van de reis kwamen we op woensdag ochtend dan eindelijk aan in Sirgao.

Omdat het nog vroeg was hebben we de dag maar gebruikt om alles even op orde te krijgen zodat we de komende dagen ons niet over bepaalde dingen zorgen hoefden te maken. Denk hierbij aan het huren van scooters, onze was doen, de verschillende verblijfplaatsen regelen en het brengen van een bezoekje aan de lokale duikshop hier, want ja... Ik wou toch zo graag duiken. Bij aankomst van ons hostel merkten we gelijk al dat het een erg gezellig hostel was en bij inchecken werd ons gevraagd of we de dag erop meewouden met een island hopping tour. Zonder aarzelen was ons antwoord uiteraard ja, weer iets waar we ons niet zorgen over hoefden te maken: de dagplanning voor donderdag.

Het is intussen donderdag en na een goed ontbijt was het tijd om richting de boot te gaan. De tour duurde van 12 tot 8 en de plaatsen en eilanden waar we langskwamen deden me denken aan de aanzichtkaarten die je normaliter in de winkel ziet liggen. Parelwitte schone (want dat is soms nog een dingentje hier...) stranden waarbij het aantal palmbomen wat je ziet niet te tellen en dit uiteraard vergezeld door het klassiek cyaan blauwe water: als of je ''mooiste plekken ter wereld'' had gegoogled en vervolgens op afbeeldingen had geklikt!!! Weer een onvergetelijke dag die ik aan mijn reis kan toevoegen! Deze zelfde avond zijn we met het hele hostel nog opstap gegaan en hebben we wat drankjes genuttigd.

Het is vrijdag, ik ben als eerste wakker van hen die samen met mij op de kamer slapen. Na gedouchet te hebben en mezelf te hebben aangekleed komt de rest ook kreunend overeind. ''whatsup, hungover?'' roep ik lachend naar ze. Gelukkig had ik al even bij de receptie geinformeerd of er wat gaafs te beleven was in de omgeving vandaag en datgeen bleek een surfcompetitie te zijn. Siargao staat bekend als een van de beste surfplekken ter wereld (Cloud 9 surfing) en dit is iets wat ik dan ook graag wou zien! Na mijn kamergenoten hun bed uit te hebben geschopt zijn we te scooter hier naartoe gereden. Op voorhand wisten we niet hoe groot deze wedstrijd was, onze verwacht was een paar surfers te zien die hier en daar een golfje zouden pakken, dit bleek echter totaal anders. We bevonden ons op de pier toen werd omgeroepen dat dit een van de grootste wedstrijden was in de Filipijnen met 365 deelnemers en een hoofdprijs van 1 miljoen pesos (omgerekend zo'n 20.000 euro, wat heel wat is voor hen die hier leven).

Op de vrijdag was het dan eindelijk tijd om te gaan duiken, iets wat ik nog nooit had gedaan in mijn leven. Omdat er op dit eiland slechts een duikschool is zijn de prijzen ruim twee keer zo hoog als in Maleisie (mijn volgende land). Om deze reden heb ik besloten niet direct mijn PADI open water te halen maar een DCD te doen. DCD staat voor discover scuba diving waarbij je zwembad training krijgt om vervolgens twee open water duiks te maken. Een adembenemende ervaring, vrij onderwater, alsof je vliegt! Nu wil ik absoluut mijn open water diving PADI halen :).

De dagen erna zijn we met een groepje van zes in een airBNB getrokken. Dit namen we vervolgens als base point om de rest van het eiland te verkennen. Deze dagen erna stonden dan ook voornamelijk in het teken van scooter rijden, surfen, en simpele stranddagen met her en der een lokaal biertje :)

Het is dinsdag en vandaag splitten we weer uit elkaar. Ik zeg de groep gedag en vervolg mijn weg naar het vliegveld. Vanuit Siargao vlieg ik naar Cebu om van daaruit direct door te vliegen richting Coron. In de avond ben ik in Coron gearriveerd. Ik heb hier besloten even een rustig hotel voor mezelf te nemen en toen ik de aanbieding zag om voor 30 euro een kamer met prive zwembad te krijgen kon ik dit niet weerstaan.

Inmiddels is het donderdag en zit ik een een internet cafe naast allemaal gamende locals dit blog te typen. Morgen heb ik een 3 daagse expeditie gepland staan die mij vanuit Coron richting El Nido brengt, lang de mooiste eilanden, slapende in strandhutjes. Dit wordt back to basic, en ik zal de komende drie dagen dan ook volledig van de radar zijn. Voor hen die een iets uitgebreidere uitleg over deze expeditie willen zie: https://www.reisjunk.nl/filipijnen/tour-expeditie-el-nido-naar-coron/

Na mijn arrive in El Nido reis ik door richting Puerto Princesa om het vliegtuig te pakken terug naar mijn startpunt Manila. Vanuit daar zal het volgende hoofdstuk van mijn reis van start gaan: Maleisie.

Sorry voor de mogelijke spelfouten, het internet cafe hier gebruikt geen QWERTY toetsenbord: enigszins vervelend typen.
En voor de vriendjes en vriendinnetjes: veel plezier tijdens Stoke City Live de komende dagen! Volgend jaar ben ik er weer bij :)

P.S. Ik heb weer een nieuw fotoalbum aangemaakt waarin nieuwe foto's te zien zijn :D

1. Linda Soldaat:
    12 juni 2019
    Zo Stijn, wat een mooie verhalen van al je belevenissen! Je hebt het maar druk en dat is te begrijpen want wat een mooi land en wat kun je er spannende dingen ondernemen!
    Ontzettend leuke foto’s ook! Prachtig om zo nieuwe mensen te ontmoeten en de wereld te verkennen!
    Je PADI halen is fantastisch! Daar zul je zeker geen spijt van krijgen. Zo ontzettend magisch om op die manier de onderwaterwereld te ervaren!
    Leuk deze blogs Stijn en een mooie manier om iedereen op de hoogte te houden van al je avonturen. Geniet en safety first! 👌
    Liefs, Linda
  2. Christina:
    12 juni 2019
    Het klinkt me als muziek in de oren! Je duikfilmpjes waren 👌🏻
    Wat een prachtige actie allemaal! En wat een leuke mensen heb je ontmoet.
    Geniet van de expeditie. Zonnebrandcrème mee 😜
    Veel plezier Stijn. Wij idd dorpsfeest, de vlaggetjes hangen!
    Dikke 😘 van mij
  3. Han:
    12 juni 2019
    HA die Stijn, vanaf een mooi Waddeneiland een hartelijke groet. Zoals je hebt vernomen hebben wij afscheid van Jes genomen. Een verdrietig moment. Maar jouw verhalen geven weer andere beelden. Mooi verhaal van de backpackbestemmingen met de jongens. Zijn er meer mannen dan vrouwen die dit doen? En hoe ging het verder met je PADI? Heb je dat nu nog in het verschiet? We begrijpen dat hè alleen WiFi hebt in de internet cafés ? En natuurlijk benieuwd naar de trip van de afgelopen dagen. Wij zitten met Oerol op Terschelling en gaan volgende week wandelen in de Eifel. Dank voor je mooie verhalen, liefs van Skylge.
  4. Ariane:
    12 juni 2019
    Mooi Stijn,leuk verhaal en mooie foto's xx
  5. Tineke:
    13 juni 2019
    Geweldig, Stijn. Duiken is zo mooi!
    Mooie verhalen en foto's. Dat eten ziet er ook niet verschrikkelijk uit.
    Geniet ze!
    xxx
  6. Arjen:
    13 juni 2019
    Prachtig Stijn, zoals eerder opgemerkt: je vertelt fantastisch in beelden. Wat een mooie ervaringen en vooral de expeditie die op dit moment dus gaande is, mooi dat je blogt, ook straks leuk om voor je zelf alles terug te lezen (dagboek). Blijf voorzichtig de wereld ontdekken 😘